Hoe linkser, hoe vrolijker?

Het verbaast me weleens wat voor een depressieve types je tegenkomt tijdens het flyeren of campagne voeren. Uiteraard heb ik niets tegen depressieve types, je eigen zaken zijn namelijk je eigen. Toch zie ik een raar patroon verschijnen: de mensen die je flyer aanpakken, ook al lopen ze daarna straal door zien er een stuk optimistischer en vrolijker uit.

Meestal zijn deze mensen links of sociaal geörienteerd. Een mens leest namelijk wat hij wilt.

Aan de andere kant hebben we dan de pessimisten, zoals ik ze hier even (waarschijnlijk ten onrechte) bestempel. Bij het chagerijnig voorbij lopen hoor je ze meestal binnenmonds mompelen “daar moet ik niets van hebben”, of zoals bij het meeste gereformeerde volk de reactie bij het zien van een rode flyer: “Oh, kijk, daar heb je het al. Nee dankjewel”.

Ik ben zelf zo openminded als wat, dus ik neem elke flyer aan. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat links geörienteerde mensen straal voorbij lopen bij een kraam van de SGP, “leefbaar” of VVD.

Leave a Reply

